
Vad händer i klassrummet?
BLOGGEN
2019-09-17 Alla 4:or hade matteprov! 58 stycken blir det att rätta!

2019-09-13 Vi labbar och skapar förståelse att kall luft kräver mindre utrymme än varm luft!


Vad hände?
Inne i glaset finns en viss mängd gasblandning som vi kallar för luft. En förbränningsprocess behöver syre. Därför minskar syremängden i luften då ljuset brinner. Luften värms även upp då ljuset brinner, detta medför att luften expanderar. När ljuset sedan släcks på grund av att syremängden minskar, svalnar luften och luftens täthet minskar. Det bildas ett undertryck inne i glaset. Det bildas också vattenånga vid förbränningsprocessen inne i glaset. Vattenångan kondenseras till vatten, som fastnar vid glasets yta, detta reducerar mängden av gaser, vilket i sin tur bildar ett undertryck i glaset. Vattnet "sugs" upp i glaset.
Lufttrycket förändras hela tiden. Under- och övertryck försöker jämna ut varandra
Även om syremängden minskar så bildas det i stället koldioxid under förbränningen. Därför ändras inte mängden gasmolekyler. Vattnet stiger inte pga. att syret försvinner, utan främst pga. att luften kyls ner då ljuset slocknar.
Varför stiger vattnet i glaset när ljuset slocknar?
Innan ljuset tänds finns det ett antal luftmolekyler ovanför ljuset.
När ljuset tänds, ökar temperaturen och därmed också molekylernas hastighet. Avståndet mellan molekylerna ökar.
När glaset sätts över ljuset, slocknar det, luften i glaset svalnar, molekylernas aktivitet minskar och därmed luftvolymen. Den plats som blir över ersätts av vattnet.
2019-09-06 Vi labbade med lösningar som har olika densitet.
Med hjälp av olika sockerlösningar och karamellfärg har klassen kunnat skapa regnbågsvatten. Grön sockerlösning innehöll 8 skedar socker, röd sockerlösning hade 4 skedar och blå lösning var helt utan socker. På så sätt fick eleverna visa sina kunskaper i labbteknik och problemlösning när det gällde hur de skulle gå till väga för att få de tydliga skikten med de olika sockerlösningarna. Karamellfärgen blandades i för att tydligt se att de lyckats. Det är så härligt att se glädjen och nyfikenheten hos eleverna när de själva kan göra labbar som jag först visar ett filmklipp>> på och efter filmen får de prova själva.
Tillverka eget indikatorpapper>>

