Grundläggande NO

Vi lär oss hur man kan genomföra ett naturvetenskapligt arbetssätt i skolan:
• Vi observerar fenomen, reflekterar över teorier och idéer, och ställer en fråga.
• Vi planerar sätt att undersöka om det kan vara som vi tänkte oss eller inte.
• Vi kontrollerar att testet verkligen fungerar.
• Om testet visar att det inte är som vi trodde, gör vi om det.
• Om testet visar att det kan vara som vi tänkte, kanske vi fortsätter med flera undersökningar för att på andra sätt kontrollera att vår idé inte har andra inbyggda fel.

Frågor till Grundläggande NO som eleven ska kunna besvara efter arbetsområdet.

  • Vad är biologi?
  • Hur vet vi det vi vet idag?
  • Hur sorterar man växter och djur och ger dem sitt namn?
  • Hur gör man en undersökning?
  • Varför ser växterna ut som de gör?
  • Vad menas med växternas livscykel?
  • Hur går fotosyntesen till?
  • Vilken nytta har vi av växterna i vår vardag?
  • Kan du någonting om växternas myter, sagor eller konst?
  • Varför ser djuren ut som de gör?
  • Vad menas med djurens livscykel?
  • Hur har livets utveckling gått till?
  • Hur sorterar vi djuren?
  • Vad menas med hållbar utveckling?
  • Vad är virus och bakterier?
  • Vad är alger?
  • Hur påverkar algerna vår miljö?
  • Vad är en cell?
  • Vad är svampar och nedbrytare?
  • Vad är ett mikroskop?
  • Vad är lavar?
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång