
Hemstudier
Är eleven borta från skolan på grund av sjukdom eller annan orsak finns läxor>> att öva på om eleven orkar.

Just nu har vi inga elever som studerar hemifrån
Åk 4 v.21 - 24
SVENSKA- Gör sidorna -fram till och med 21 i boken>> resten av terminen.
Veckans ord: Astronaut- ateist - ateljé- Atlas - attraktiv - auktion - autograf - automat - avancerad - avbetalning
ENGELSKA -
MATTE - Vi gör tester så vi har koll på alla 4 räknesätten. Inför sommarlovet ska vi kunna hur vi ställer upp och räknar ut alla räknesätt. Exempel nedan.
12345 x 67 = ______________ (5 siffrigt tal multiplicerat med 2-siffrigt tal)
2268 / 4 = _______________ (kortdivision med rest eller jämn utgång)
12305 - 678 = ________________ (Hur lånar man av siffran innan?)
12345 + 6789 = ________________ (Minnessiffra)
Målet är att räkna ut hela boken innan 12 juni!
NO + teknik
Din uppgift är att redovisa hur du skapar en bra miljö och vilka material du använder dig av i ditt byggande. Är plast en bra lösning i längden? Cement är hårt men hur kommer det till egentligen? Vilka material tror du påverkar vår planet minst och vilka material skulle du använda dig av om du skulle få bygga ditt eget hus?

- "Bygg ett hus" och välj material som du tror gynnar miljön på bästa sätt. Uppgiften>> kan skrivas ut med en medföljande husmall som du kan vika och sätta ihop.
- 1) Vilket material bygger du huset i? (cement, trä, plast, tegel, plåt)
- 2) Vilket material har du valt som isolering? (fårull, glasfiberull, papper, sågspån, frigolit)
- 3) Vilken färg målar du huset med? (Äggtempera, plastfärg, olja, akryl, vattenbaserad, oljebaserad)
- 4) Vilken värmekälla finns det i huset? (fjärrvärme, luftvärmepump, bergvärme, vatten/olje-elelement, kamin)
- 5) Extrauppgift: Hur produceras elen som du använder i huset? (vindkraft, vattenkraft, kärnkraft, egna solceller och vilken grund har du till ditt hus?

Åk 4 v.20
Svenska - Faktatext
1. Skriv en faktatext om ämnet : miljöpåverkan. (Tex. Hur påverkas miljön av: avgaser, köp av nya kläder,möbler,teknikprylar, nedskräpning, corona, ) eller om saker som är bra för miljön tex. miljövänliga bilar, solceller m.m
2. Leta fakta på internet (kolla så att källan är pålitlig) tex: hsr.se , WWF.se
3. Skriv sedan på ett A4 papper ner dessa 7 saker:
1. En rubrik
2. En inledning (minst 3 meningar)
3. Underrubrik och tillhörande text (minst 2 st) med minst 3 meningar för varje underubrik
4.Bild (måla själv eller kopiera bild från nätet)
5. Bildtext
6. Källa (skriv hemsidans namn)
7. Skriv ditt namn längst ner.
Kolla gärna igenom kapitlet : Faktatext (Grön-klara svenskan) där det står mer om dessa 7 punkter. Där kan du också se hur strukturen ska se ut för en faktatext.Viktigt!Kopiera inte av texter från nätet, formulera om meningen/meningarna med egna ord.
Prov i läsförståelse Tors. V.19 och sedan Fred. V. 22
veckans ord: ankare-ankel-anlag-ansträngande-anlända-anställa-anvisning-aptit-arrangera-assistent.
Extraord: (Päls- spets - kroppsspråk-aktiv-rovdjur-föda-byte-käke-skygg-parningstid-dräktig-lya-bohåla-rävgryt-fridlyst-trampdyna-mankhöjd)
Matte - Vi lär oss att ställa upp och beräkna multiplikationstal. Sidorna 146-147 + exempel som vi ger varandra. T.ex: a) 12 349 x 56 b) 56 789 x 58 c) 48 747 x 78 d) 83 723 x 53
Engelska: se vecka 19 och repetera.
NO: Högläsning sidorna 92-107 i boken>> det håller vi på med fram till skolavslutningen och svara på frågor. Går ut i naturen och letar lav och svamp på ställen där nedbrytare kan finnas.
Åk 4 v.19
Matte: Klara fram till sid 147. Öva och pröva görs endast om det finns tid
Eng: Textbook>> 62 - 75. Man ska läsa texterna innan man gör uppgifterna.Worbook: s. 49 - 55. Samtliga uppgifter men i Alfreds fall blir det svårt att göra några uppgifter. Uppgifterna för er som är långtidsfrånvarande är: Samtliga på sidorna ovan minus 3:1, 3:7 och 3:11.
NO: denna vecka har vi bild istället för NO på grund av teckningstävlingen som ska vara klar på fredag.
SO: läs om vikingatiden i boken>> sid 24-27 eller läs här>> sid 72-75
Åk. 4 v.18
Eng: Vi ska börja med kap 3. Textbook: s. 64 - 67. Workbook: s. 49 - 51.
Till Alfred specifikt runt engelskan: Ej göra uppgift 3:1, 3:3 och 3:7. Han får papper att göra senare han får fokusera på de andra uppgifterna i Workbooken.Matte: Vi startar med kapitel 4 och gör fram till sidan 141
NO: REPETITION Vi lär oss om ekosystemtjänster>> Läs till och med sidan 12 i boken>>
Titta på filmen>> Titta på alla 11 filmer om ekosystemtjänster om du har tid och vill fördjupa dig i vad som skiljer olika tjänster.
svara på frågorna:
- Vad är ett ekosystem?
- Det finns fyra sorters ekosystemtjänster, vilka är det?
- Vad är pollinering?
- Vad är biologisk mångfald?
- Vem mer än människan drar nytta av blåbären? Fundera gärna på vilka andra arter som påverkas om blåbären försvinner!
- Känner du till andra växter som tar hjälp av olika arter för att sprida sina frön?
Skapa ett elevkonto på sli.se>> om du vill söka efter filmer om ekosystemtjänster.
Biologi - Vi repeterar växtens livscykel ut? läs sidorna 38-43 i boken>>
Titta på filmen>> 10 min. och svara på frågorna:
- Vad menas med växtens livscykel?
- Vad behövs för att det ska bli en ny växt?
- Hur kan fröer spridas?
- Hur fortplantar sig ormbunkar och mossor?
NO LABB
Vi har gjort eget papper som vi ska göra naturtavlor av. Gör en tavla av naturmaterial, Ett naturmaterial är en produkt eller fysisk materia som kommer från växter, djur eller marken. Vissa mineraler och vissa metaller som kan utvinnas ur dem (utan ytterligare modifiering) anses också tillhöra denna kategori.
Åk 4 v.17
Matte: Hemprov>> PROV3 öva och repetera med uppgifter och genomgångar från boken.
NO: Vi lär oss om ekosystemtjänster>> Läs till och med sidan 12 i boken>>
Titta på filmen>>
svara på frågorna:
- Vad är ett ekosystem?
- Det finns fyra sorters ekosystemtjänster, vilka är det?
- Vad är pollinering?
- Vad är biologisk mångfald?
- Vem mer än människan drar nytta av blåbären? Fundera gärna på vilka andra arter som påverkas om blåbären försvinner!
- Känner du till andra växter som tar hjälp av olika arter för att sprida sina frön?
Skapa ett elevkonto på sli.se>> om du vill söka efter filmer om ekosystemtjänster.
Biologi - Vi repeterar växtens livscykel ut? läs sidorna 38-43 i boken>>
Titta på filmen>> 10 min. och svara på frågorna:
- Vad menas med växtens livscykel?
- Vad behövs för att det ska bli en ny växt?
- Hur kan fröer spridas?
- Hur fortplantar sig ormbunkar och mossor?
Sv: Ordjakt 1) sök upp ordet på synonym.se>> och skriv vad ordet betyder 2) Hitta på en mening där ordet finns med.
Orden för veckan är:
SO: Vi fortsätter att arbeta med fredagsgrupperna: teater och filmteam 1 &2. Tema vikingar.
Eng: Det är grammatik om tysta bokstäver och verbet to do.
Textbook - s. 58 - 61. Workbook - s. 43 - 46. Uppgifter 2:25 - 2:30.
Färdig? börja arbeta på kap 3.
KOMMANDE VECKOR
Åk 4 v.18
Matte: Kapitel 4 uppstart i boken>> sid 70-75
NO: Vi lär oss om ekosystemtjänster>> Läs sidorna 13-20 i boken>>
Fördjupning>> om det finns tid.
Titta på filmen>> och den här filmen>>
svara på frågorna:
- Vad är skillnaden på bräckt vatten, sötvatten och saltvatten?
- Vad kan musslor användas till?
- Vad är alger och vad har vi för nytta av det?
- Vet du hur många sjöar det finns i Sverige?
- Vet du var ditt dricksvatten kommer ifrån? Hur renas det innan du kan dricka det?
- Vad menas med gratis reningsverk?
- Vad tror du är mest vattenkrävande i din vardag? Maten du äter, kläderna du har på dig eller något annat? Vad skulle du kunna göra för att minska ditt vattenfotavtryck?
Skapa ett elevkonto på sli.se>> om du vill söka efter filmer om ekosystemtjänster.
Biologi - Vi repeterar växtens livscykel ut? läs sidorna 38-43 i boken>>
Titta på filmen>> 10 min. och svara på frågorna:
- Vad menas med växtens livscykel?
- Vad behövs för att det ska bli en ny växt?
- Hur kan fröer spridas?
- Hur fortplantar sig ormbunkar och mossor?
Sv: Ordjakt 1) sök upp ordet på synonym.se>> och skriv vad ordet betyder 2) Hitta på en mening där ordet finns med.
Orden för veckan är:
SO: Vi fortsätter att arbeta med fredagsgrupperna: teater och filmteam 1 &2. Tema vikingar.
Eng: Det är grammatik om tysta bokstäver och verbet to do.
Textbook - s. 58 - 61. Workbook - s. 43 - 46. Uppgifter 2:25 - 2:30.
Färdig? börja arbeta på kap 3.
TIDIGARE VECKOR
Åk 4 v.16
Matte: Arbeta med sidorna 102-121 i boken eller arbetsblad>> sid 56-69
NO: Vi repeterar sidorna 62-63 i boken>>
Föreläsning>>Titta på filmen>>
svara på frågorna>>
Skapa ett elevkonto på sli.se>>
Biologi - Hur ser växtens livscykel ut? läs sidorna 38-43 i boken>>
Titta på filmen>> 10 min. och svara på frågorna>>
Vi har städvecka utomhus runt skolområdet och lär oss mer om sophantering och återvinning. Du som som är hemma kan sopsortera hemma, i trädgården och/eller i området där du bor. Tänk efter vilka sopor som kan slängas och vilka som kan eldas. Se filmerna om återvinning>> och plast>> och tänk efter hur mycket plast som din familj slänger på en vecka eller bara en dag. Har du tid och intresse kan du labba>> hemma och göra eget brevpapper från gamla tidningar. För dig som är riktigt händig och vill skapa en egen tavla med ram kan titta på det här>>
Sv: Ordjakt 1) sök upp ordet på synonym.se>> och skriv vad ordet betyder 2) Hitta på en mening där ordet finns med.
Orden för veckan är:
Analfabet
Analysera
Anatomi
Anda
Andedräkt
Andfådd
Angelägen
Angripa
Angå
Anhörig
SO: Vi fortsätter att arbeta med fredagsgrupperna: teater och filmteam 1 &2. Tema vikingar.
Eng: Det är grammatik om tysta bokstäver och verbet to do.
Textbook - s. 58 - 61.Worbook - s. 43 - 46. Uppgifter 2:25 - 2:30.
Färdig? börja arbeta på kap 3.
Åk 4. v. 14
Matte: Arbeta med sidorna 90-101 i boken eller arbetsblad>> sid 48-55
NO: Vi har städvecka utomhus runt skolområdet och lär oss mer om sophantering och återvinning. Du som som är hemma kan sopsortera hemma, i trädgården och/eller i området där du bor. Tänk efter vilka sopor som kan slängas och vilka som kan eldas. Se filmerna om återvinning>> och plast>> och tänk efter hur mycket plast som din familj slänger på en vecka eller bara en dag. Har du tid och intresse kan du labba>> hemma och göra eget brevpapper från gamla tidningar. För dig som är riktigt händig och vill skapa en egen tavla med ram kan titta på det här>>
Sv: Ordjakt 1) sök upp ordet på synonym.se>> och skriv vad ordet betyder 2) Hitta på en mening där ordet finns med.
- Alle'
- Allmän
- Altare
- Aluminium
- Amatör
- Ambition
- Amen
- Amma
- Amputera
- Ana
SO: Vi fortsätter att arbeta med fredagsgrupperna: teater och filmteam 1 &2. Tema vikingar.
Eng: Arbetar med grammatik.
Åk 4
v. 13
NO:
Fysik - Läs sidorna 62-63 i boken>>
Föreläsning>>
Titta på filmen>>
svara på frågorna>>
Skapa ett elevkonto på sli.se>>
Biologi - läs sidorna 38-43 i boken>>
Titta på filmen>> 10 min. och svara på frågorna>>
SO: Vikingatiden - med teater och lekar till vikingadagen. Vi övar i skolan.
Svenska: Ordjakt, arbetsbok och läsa bok.
Ordjakt v.13
- Abort
- Absurd
- Accelerera
- Agn
- Akrobat
- Aktie
- Akvarell
- Al
- Alkoholist
- Allah
Engelska: Bok>> Join the Quest åk 4 Textbook Onlinebok
GLOSOR
see se
hear höra
smell lukta
touch känna
taste smaka
feel känna (känslor)
round rund
beautiful vacker
clean ren
silly tokig
Åk 5
v. 13
Matte:
NO:
SO:
Svenska:
Engelska:
Åk 6
v. 13
Matte:
NO:
SO:
Svenska:
Engelska:
v. 12
Matte: jobba fram till sidan 89 i boken Mera Matematik och/eller hela mattehäftet>>
NO: Nu bör sidorna 52-74 i boken>> vara lästa minst en gång.
Filmen atmosfären>> ska ses fram till 28:25 Filmen: luft (vi lär oss)>> 15 min. Skapa ett elevkonto på sli.se>>
Svenska: Gör klart hela boken som kommer hemskickad. Ordjakt: 1) sök upp ordet på synonym.se>> och skriv vad ordet betyder 2) Hitta på en mening där ordet finns med.
Orden för veckan är: målbrott - adoptera - senil - viadukt - förort - lavendel - brits - tolk - termostat - knåda
Engelska: Bok>> (läs & skriv) fram till sid 45.
v. 12
Matte:
NO:
Svenska:
Engelska:
v. 12
Matte:
NO:
Svenska:
Engelska:
Glöm inte att vila om du är sjuk!
