LÄXOR

Dessa uppgifter gäller om eleven varit frånvarande eller fått ett meddelande att de ska göras. Annars går det bra att frivilligt öva på dessa uppgifter. 


MUSIK

Rytmer på papper>>
Är du osäker på rytmen? Kolla filmerna. 



Svenska 

Välj en uppgift om dagen i någon av böckerna nedan, meningen är att du kan plocka fritt när du jobbar hemma. 
zig>>     
zag>>     
zug>>
språklära>>


Engelska

Annelis grupp

engelskläxa till onsdag för 5AB

Träna på orden och texten nedan. 
Läs och översätt  
läxa till v.4 blad>> 
läxa till v.5 blad>>
läxa till v.6 blad>>
läxa till v.7  sid 30 i boken>>
läxa till v.10 blad>>
läxa till v.11 blad>>
Läxa till vecka 12 blad>>
v.13 påsklov
v.14 ny läxa
Läxa till v.15 blad>>
Läxa till v.16 sid 35-36 i boken>>
Läxa till v.17 sid 37 i boken>>
Läxa till v,18 sid 38 i boken>>
Läxa till v.19 sid 39 i boken>>
Läxa till v.20 sid 40 i boken>>

OBS! Är glosorna för svåra, minska dem till ca 5-10 st. (tala med Anneli)



Engelska

Jimmys grupp 


Matematik HT 2020 (5ABC)

Övningsuppgifter kap. 1 >>       
Övningsuppgifter kap. 2 >>   
Övningsuppgifter kap. 3 >>
Övningsuppgifter kap. 4 >>

v.36   sid 9, 11, 13 och 15 i boken. 
v.37   sid 18-21 och 30-31 i häftet>> eller sidorna 22-23, 26-27 och 30-31 i boken
v.38   sid 34-41 i boken eller fram till och med sidan 31 i häftet>>
v.39   sid 42-53 i boken eller fram till och med sidan 37 i häftet>>
v.40   VI ÖVAR INFÖR PROVET
v.41    PROV på måndag, start med kap. 2 och sid. 62-73 i boken eller sid. 38-44 i häftet>>
v.42   sid. 74-85 i boken eller sid 45-49 i häftet>>
v.43   sid. 86-97 i boken eller sid. 50-57 i häftet>>
v.44  HÖSTLOV
v.45  sid. 98-109 i boken eller sid. 58-63 i häftet>>
v 46  sid. 110-117 i boken eller sid. 64-67 i häftet>> öva på PROV kap.2>>
v.47  PROV>> på kapitel 2  Basprov kap2>>
v.48  sid 118-133 i boken eller sid. 68-73 i häftet>>
v.49  sid 134-149 i boken eller sid 74-79 i häftet>>
v.50  sid 150-161 i boken eller sid 80-85 i häftet>>
v.51  sid 162-177 i boken eller sid 86-94 i häftet>PROV>> på kapitel 3  Basprovkap3>>
v.52 INGEN matematik. Vi packar våra bänkar till nya skolan.


Vecka  1.  JULLOV 
KAPITEL 1
Vecka 2.   SaB sid 6-17             SiB 6-12
Vecka 3.   SaB sid. 18-29          SiB 13-20
Vecka 4.   SaB sid. 30-41          SiB 21-26
Vecka 5.   SaB sid. 42-53          SiB 27-34
Vecka 6.   SaB sid. 54-65         SiB 35-38
Vecka 7.  PROV 1>>
Vecka 8.SPORTLOV
KAPITEL 2
Vecka 9. SaB . sid. 66-77         SiB   39-45
Vecka 10. SaB . sid. 78-89       SiB   46-51
Vecka 11. SaB . sid. 90-101      SiB   52-57 
Vecka 12. SaB . sid. 102-113     SiB   58-62
Vecka 13.  PÅSKLOV
Vecka 14. SaB . sid. 114-121     SiB  63-68
Vecka 15.  PROV  2>>
KAPITEL 3
Vecka 16. SaB . sid. 122-133     SiB  69-75
Vecka 17. SaB . sid. 134-145     SiB   76-82
Vecka 18. SaB . sid. 146-157    SiB   83-89
Vecka 19. SaB . sid. 158-169    SiB   90-94
Vecka 20. PROV 3>>
KAPITEL 4
Vecka 21. SaB . sid. 170-189    SiB   95-102
Vecka 22. SaB . sid. 190-209   SiB   103-119
Vecka 23. SKOLAVSLUTNING



VT-2021
(Jimmys grupp 5C)














.















.

NO (Anns grupper)

HT 2020

v.37   Läs sidorna 100-107 i boken>> + fundera över "blå rutan" på sidan 105 (inställt p.g.a vikarie)
v.38   Vi labbar och lär oss begrepp så som absorption (Absorption är egenskapen till upptagning eller uppsugning hos ett material.) 
v.39   Läs sidorna 100-107 i boken>> + fundera över "blå rutan" på sidan 105
v40   Vi övar på en provsituation i form av hur vi kan ge utförliga svar. 

v.41   Vi rättar våra svar från svampprovet
v.42  Fysik - magnetism Film 1>>  Film 2>>  Snabbkoll>
v.43  Läs sid 76-79 i boken>> 
v.45  Läs sid 80-83 i boken>> 
v.46  Läs sid 84-86 i boken>>
v.47  Läs sid 87-89 i boken>>  film generator 15 min.>> Film 2>>  Film 3>>
v.48  Vi labbar och övar inför provet med sidorna  76-89 i boken>> 
v.49  Vi labbar och övar inför provet med sidorna 76-89 i boken>>
v.50  PROV>> i magnetism  
v.51   Läs sid 97-103 i boken>>  Film1>>  Film2>>  Film3>> 
v.52  Läs sid 97-103 i boken>> 


NO Jimmys grupp















.









.


NO VT 2021 (Anns grupper)

Lösningar och blandningar - Ljud (och hörsel)  -  Ljus (och synen)  -  Kroppen 
Boken om människan>>      Boken om biologi>>

v. 2      KEMI  - lösningar och blandningar sid. 104-109 i boken>>
v. 3      KEMI - lösningar och blandningar sid. 110-113 i boken>>
v. 4      FYSIK  - ljud & ljus sid. 120-123 i boken>>
v. 5      FYSIK  - ljud & ljus sid. 124-127 i boken>>
v. 6      FYSIK - ljud & ljus sid. 128-131 i boken>>
v. 7      FYSIK - ljud & ljus sid. 132-135 i boken>>
v. 8      SPORTLOV
v. 9      FYSIK - ljud & ljus sid. 136-147 i boken>>
v. 10    FYSIK - ljud & ljus sid. 148-149 i boken>>
v. 11     FYSIK - ljud & ljus sid. 150-151 i boken>>
v. 12    Repetition inom ljud och ljus sid. 120-151
v. 13     PÅSKLOV
v. 14     BIOLOGI - Kroppen sid. 108-111  i boken>>
v. 15     BIOLOGI - Kroppen sid. 112-115  i boken>> 
v. 16     BIOLOGI - Kroppen sid. 116-119  i boken>>
v. 17     BIOLOGI - Kroppen sid. 120-125  i boken>>
v. 18     BIOLOGI - Kroppen sid. 126-129  i boken>> 
v. 19     BIOLOGI - Kroppen sid. 130-133  i boken>>
v. 20    BIOLOGI - Kroppen sid. öva till provet 108-133  i boken>> eller sid 124-153 i boken>>
v. 21      BIOLOGI - Kroppen sid. öva till provet 108-133 i boken>> 
v. 22      PROV
v. 23     SKOLAVSLUTNING

Jimmys grupp









.





















.

Vi gör egna instrument  v. 5-7 2021


Teknik (Anns grupp)

v.37  Läs sid 8-9 i boken>> + svara på frågorna på
sid 4 i arbetsboken>>
v.38  Läs sid 10-11 i boken>> + svara på frågorna på
sid 5 i arbetsboken>>
v.39  Läs sid 12-13 i boken>> + svara på frågorna på
sid 6-7 i arbetsboken>>  
v.40-52  Vi gör en egen hemsida>> som finns med i centrala innehållet i teknik. 

  • Några av datorns delar och deras funktioner, till exempel processor och arbetsminne. Hur datorer styrs av program och kan kopplas samman i nätverk.
  • Säkerhet vid teknikanvändning, till exempel vid överföring av information i digitala miljöer.
  • Konsekvenser av teknikval, till exempel för- och nackdelar med olika tekniska lösningar.

v.4-12 2021
Teknikuppgift  Bygg en bil 

Centralt innehåll
Tekniska lösningar

  • Vardagliga föremål som består av rörliga delar och hur de rörliga delarna är sammanfogade med hjälp av olika mekanismer för att överföra och förstärka krafter.
  • Hur vanliga hållfasta och stabila konstruktioner är uppbyggda, till exempel hus och broar.
  • Vanliga material, till exempel trä, glas och betong, och deras egenskaper samt användning i hållfasta och stabila konstruktioner.
  • Ord och begrepp för att benämna och samtala om tekniska lösningar.

Arbetssätt för utveckling av tekniska lösningar

  • Teknikutvecklingsarbetets olika faser: identifiering av behov, undersökning, förslag till lösningar, konstruktion och utprövning.
  • Dokumentation i form av skisser med förklarande ord och begrepp, symboler och måttangivelser samt fysiska och digitala modeller.

Teknik, människa, samhälle och miljö

  • Konsekvenser av teknikval, till exempel för- och nackdelar med olika tekniska lösningar.

UPPGIFTEN

  1. Din uppgift är att skapa ett fordon som rullar på marken. T.ex. en bil, lastbil med släp, eller annan idé som du har.
  2. Rita idén på ett papper och börja bygga din idé. Du kommer säkert på nya saker under tiden som kan förbättra din idé och då lägger du till det på din ritning.
  3. Dokumentera digitalt med padda eller telefon. Redovisa med en kortfilm som är 1-3 min.
  4. När uppgiften är klar ser vi vilket fordon som går längst och snabbast. Vi kommer använda våra mattekunskaper för att räkna ut hastigheten.

Teknik (Jimmys grupp)













.


























































.




v. 2-8  Medeltiden
v.9-10  Vasaskeppet
v.11-12  Kvinnlig rösträtt
v.14-20  Demokrati & diktatur


Uppgift: Demokrati & diktatur

Skapa ett parti

1. Eleverna ska bestämma ett namn på sitt parti och en symbol för partiet.

2. De ska även skriva ett valmanifest, anledningen till varför andra ska rösta på deras parti.

3. De kommer få en fiktiv summa som de ska fördela på olika delar i samhället, med andra ord skapa en budget.

4. De ska skapa en valaffisch, kan göras i Word eller liknande program eller rita och måla.



SO (Anneli)

Medeltiden  BOK>> sid 102

Demokrati & diktatur BOK>> sid 64-83 

UPPGIFT medeltid>> 
UPPGIFT demokrati>> 


v. 2-8 Medeltiden 
v.9-10  Vasaskeppet
v.11-12 Kvinnlig rösträtt 
v.14-20 Demokrati & diktatur


Uppgift: Demokrati & diktatur

Skapa ett parti

1. Eleverna ska bestämma ett namn på sitt parti och en symbol för partiet.

2. De ska även skriva ett valmanifest, anledningen till varför andra ska rösta på deras parti.

3. De kommer få en fiktiv summa som de ska fördela på olika delar i samhället, med andra ord skapa en budget.

4. De ska skapa en valaffisch, kan göras i Word eller liknande program eller rita och måla.

SO (Jimmy)


Idrott och Hälsa

Orientering teorihäfte>>

Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång