
LÄXOR
Dessa uppgifter gäller om eleven varit frånvarande eller fått ett meddelande att de ska göras. Annars går det bra att frivilligt öva på dessa uppgifter.

MUSIK
Rytmer på papper>>
Är du osäker på rytmen? Kolla filmerna.
Svenska
Välj en uppgift om dagen i någon av böckerna nedan, meningen är att du kan plocka fritt när du jobbar hemma.
zig>>
zag>>
zug>>
språklära>>
Engelska
Annelis grupp
engelskläxa till onsdag för 5AB
Träna på orden och texten nedan.
Läs
och översätt
läxa till v.4 blad>>
läxa till v.5 blad>>
läxa till v.6 blad>>
läxa till v.7 sid 30 i boken>>
läxa till v.10 blad>>
läxa till v.11 blad>>
Läxa till vecka 12 blad>>
v.13 påsklov
v.14 ny läxa
Läxa till v.15 blad>>
Läxa till v.16 sid 35-36 i boken>>
Läxa till v.17 sid 37 i boken>>
Läxa till v,18 sid 38 i boken>>
Läxa till v.19 sid 39 i boken>>
Läxa till v.20 sid 40 i boken>>
OBS! Är glosorna för svåra, minska dem till ca 5-10 st. (tala med Anneli)
Engelska
Jimmys grupp
Matematik HT 2020 (5ABC)
Övningsuppgifter kap. 1 >>
Övningsuppgifter kap. 2 >>
Övningsuppgifter kap. 3 >>
Övningsuppgifter kap. 4 >>
v.36 sid 9, 11, 13 och 15 i boken.
v.37 sid 18-21 och 30-31 i häftet>> eller sidorna 22-23, 26-27 och 30-31 i boken
v.38 sid 34-41 i boken eller fram till och med sidan 31 i häftet>>
v.39 sid 42-53 i boken eller fram till och med sidan 37 i häftet>>
v.40 VI ÖVAR INFÖR PROVET
v.41 PROV på måndag, start med kap. 2 och sid. 62-73 i boken eller sid. 38-44 i häftet>>
v.42 sid. 74-85 i boken eller sid 45-49 i häftet>>
v.43 sid. 86-97 i boken eller sid. 50-57 i häftet>>
v.44 HÖSTLOV
v.45 sid. 98-109 i boken eller sid. 58-63 i häftet>>
v 46 sid. 110-117 i boken eller sid. 64-67 i häftet>> öva på PROV kap.2>>
v.47 PROV>> på kapitel 2 Basprov kap2>>
v.48 sid 118-133 i boken eller sid. 68-73 i häftet>>
v.49 sid 134-149 i boken eller sid 74-79 i häftet>>
v.50 sid 150-161 i boken eller sid 80-85 i häftet>>
v.51 sid 162-177 i boken eller sid 86-94 i häftet>> PROV>> på kapitel 3 Basprovkap3>>
v.52 INGEN matematik. Vi packar våra bänkar till nya skolan.
Vecka 1. JULLOV
KAPITEL 1
Vecka
2. SaB sid 6-17 SiB 6-12
Vecka
3. SaB
sid.
18-29 SiB 13-20
Vecka 4. SaB
sid.
30-41 SiB 21-26
Vecka
5. SaB
sid.
42-53 SiB 27-34
Vecka
6. SaB
sid.
54-65 SiB 35-38
Vecka
7. PROV 1>>
Vecka
8.SPORTLOV
KAPITEL 2
Vecka
9. SaB
. sid.
66-77 SiB 39-45
Vecka
10. SaB
. sid.
78-89 SiB 46-51
Vecka
11. SaB
. sid.
90-101 SiB 52-57
Vecka
12. SaB
. sid.
102-113 SiB 58-62
Vecka
13. PÅSKLOV
Vecka
14. SaB
. sid.
114-121 SiB 63-68
Vecka
15. PROV 2>>
KAPITEL 3
Vecka
16. SaB
. sid. 122-133 SiB 69-75
Vecka
17. SaB
. sid.
134-145 SiB 76-82
Vecka
18. SaB
. sid.
146-157 SiB 83-89
Vecka
19. SaB
. sid.
158-169 SiB 90-94
Vecka
20. PROV 3>>
KAPITEL 4
Vecka
21. SaB
. sid.
170-189 SiB 95-102
Vecka
22. SaB
. sid. 190-209 SiB 103-119
Vecka
23. SKOLAVSLUTNING
VT-2021 (Jimmys grupp 5C)
NO (Anns grupper)
HT 2020
v.37 Läs sidorna 100-107 i boken>> + fundera över "blå rutan" på sidan 105 (inställt p.g.a vikarie)
v.38 Vi labbar och lär oss begrepp så som absorption (Absorption är egenskapen till upptagning eller uppsugning hos ett material.)
v.39 Läs sidorna 100-107 i boken>> + fundera över "blå rutan" på sidan 105
v40 Vi övar på en provsituation i form av hur vi kan ge utförliga svar.
v.41 Vi rättar våra svar från svampprovet
v.42 Fysik - magnetism Film 1>> Film 2>> Snabbkoll>
v.43 Läs sid 76-79 i boken>>
v.45 Läs sid 80-83 i boken>>
v.46 Läs sid 84-86 i boken>>
v.47 Läs sid 87-89 i boken>> film generator 15 min.>> Film 2>> Film 3>>
v.48 Vi labbar och övar inför provet med sidorna 76-89 i boken>>
v.49 Vi labbar och övar inför provet med sidorna 76-89 i boken>>
v.50 PROV>> i magnetism
v.51 Läs sid 97-103 i boken>> Film1>> Film2>> Film3>>
v.52 Läs sid 97-103 i boken>>
NO Jimmys grupp
NO VT 2021 (Anns grupper)
Lösningar och blandningar - Ljud (och hörsel) - Ljus (och synen) - Kroppen
Boken om människan>> Boken om biologi>>
v. 2 KEMI - lösningar och blandningar sid. 104-109 i boken>>
v. 3 KEMI - lösningar och blandningar sid. 110-113 i boken>>
v. 4 FYSIK - ljud & ljus sid. 120-123 i boken>>
v. 5 FYSIK - ljud & ljus
sid. 124-127 i boken>>
v. 6 FYSIK - ljud & ljus sid. 128-131 i boken>>
v. 7 FYSIK - ljud & ljus sid. 132-135
i boken>>
v. 8 SPORTLOV
v. 9 FYSIK - ljud & ljus sid. 136-147 i boken>>
v. 10 FYSIK - ljud & ljus sid. 148-149 i boken>>
v. 11 FYSIK - ljud & ljus sid. 150-151 i boken>>
v. 12 Repetition inom ljud och ljus sid. 120-151
v. 13 PÅSKLOV
v. 14 BIOLOGI - Kroppen sid. 108-111 i boken>>
v. 15 BIOLOGI - Kroppen sid. 112-115 i boken>>
v. 16 BIOLOGI - Kroppen sid. 116-119 i boken>>
v. 17 BIOLOGI - Kroppen sid. 120-125 i boken>>
v. 18 BIOLOGI - Kroppen sid. 126-129 i boken>>
v. 19 BIOLOGI - Kroppen sid. 130-133 i boken>>
v. 20 BIOLOGI - Kroppen sid. öva till provet 108-133 i boken>> eller sid 124-153 i boken>>
v. 21 BIOLOGI - Kroppen sid. öva till provet 108-133 i boken>>
v. 22 PROV
v. 23 SKOLAVSLUTNING
Jimmys grupp
Vi gör egna instrument v. 5-7 2021
Teknik (Anns grupp)
v.37 Läs sid
8-9 i boken>> + svara på frågorna på
sid 4 i arbetsboken>>
v.38 Läs sid 10-11 i boken>> + svara på frågorna på
sid 5 i arbetsboken>>
v.39 Läs sid 12-13 i boken>> + svara på frågorna på
sid 6-7 i arbetsboken>>
v.40-52 Vi gör en egen hemsida>> som finns med i centrala innehållet i teknik.
- Några av datorns delar och deras funktioner, till exempel processor och arbetsminne. Hur datorer styrs av program och kan kopplas samman i nätverk.
- Säkerhet vid teknikanvändning, till exempel vid överföring av information i digitala miljöer.
- Konsekvenser av teknikval, till exempel för- och nackdelar med olika tekniska lösningar.
v.4-12 2021
Teknikuppgift Bygg en bil
Centralt innehåll
Tekniska lösningar
- Vardagliga föremål som består av rörliga delar och hur de rörliga delarna är sammanfogade med hjälp av olika mekanismer för att överföra och förstärka krafter.
- Hur vanliga hållfasta och stabila konstruktioner är uppbyggda, till exempel hus och broar.
- Vanliga material, till exempel trä, glas och betong, och deras egenskaper samt användning i hållfasta och stabila konstruktioner.
- Ord och begrepp för att benämna och samtala om tekniska lösningar.
Arbetssätt för utveckling av tekniska lösningar
- Teknikutvecklingsarbetets olika faser: identifiering av behov, undersökning, förslag till lösningar, konstruktion och utprövning.
- Dokumentation i form av skisser med förklarande ord och begrepp, symboler och måttangivelser samt fysiska och digitala modeller.
Teknik, människa, samhälle och miljö
- Konsekvenser av teknikval, till exempel för- och nackdelar med olika tekniska lösningar.
UPPGIFTEN
- Din uppgift är att skapa ett fordon som rullar på marken. T.ex. en bil, lastbil med släp, eller annan idé som du har.
- Rita idén på ett papper och börja bygga din idé. Du kommer säkert på nya saker under tiden som kan förbättra din idé och då lägger du till det på din ritning.
- Dokumentera digitalt med padda eller telefon. Redovisa med en kortfilm som är 1-3 min.
- När uppgiften är klar ser vi vilket fordon som går längst och snabbast. Vi kommer använda våra mattekunskaper för att räkna ut hastigheten.
Teknik (Jimmys grupp)
v. 2-8 Medeltiden
v.9-10 Vasaskeppet
v.11-12 Kvinnlig rösträtt
v.14-20 Demokrati & diktatur
Uppgift: Demokrati & diktatur
Skapa ett parti
1. Eleverna ska bestämma ett namn på sitt parti och en symbol för partiet.
2. De ska även skriva ett valmanifest, anledningen till varför andra ska rösta på deras parti.
3. De kommer få en fiktiv summa som de ska fördela på olika delar i samhället, med andra ord skapa en budget.
4. De ska skapa en valaffisch, kan göras i Word eller liknande program eller rita och måla.
BOK>> sid 64-83
SO (Anneli)
Medeltiden BOK>> sid 102
Demokrati & diktatur BOK>> sid 64-83
UPPGIFT medeltid>>
UPPGIFT demokrati>>
v. 2-8 Medeltiden
v.9-10 Vasaskeppet
v.11-12 Kvinnlig rösträtt
v.14-20 Demokrati & diktatur
Uppgift: Demokrati & diktatur
Skapa ett parti
1. Eleverna ska bestämma ett namn på sitt parti och en symbol för partiet.
2. De ska även skriva ett valmanifest, anledningen till varför andra ska rösta på deras parti.
3. De kommer få en fiktiv summa som de ska fördela på olika delar i samhället, med andra ord skapa en budget.
4. De ska skapa en valaffisch, kan göras i Word eller liknande program eller rita och måla.
SO (Jimmy)
Idrott och Hälsa
Orientering teorihäfte>>